EDHO YÖNETMENİ ONUR TAN, FİYABIN ETKİNLİĞİNDE ANKARA’LI SİNEMASEVERLEYDİ

"Bal Kaymak tatlı tebessümlerin filmi”


Kurtlar Vadisi ve Eşkiya Dünyaya Hükümdar Olmaz dizilerinin yönetmeni Onur Tan, Bal Kaymak sinema filminde hayatımızdan gün gün eksilen tatlı tebessümlerin filmini yapmak istediğini söyledi.
İki yıldan bu yana yönetmenlerle sinemaseverleri bir araya getirerek geleneksel hale dönüşen ‘Fiyab- Yönetmenlerle Söyleşiler’ etkinliğinin bu ayki konuğu Onur Tan oldu. Yeni sinema filmi Bal Kaymak'ın Zülfi Livaneli Kültür Merkezindeki gösterisinden sonra seyirci ile bir araya gelen ünlü yönetmen, Bal Kaymak sinema filmi ve dizi sektörü ile ilgili konularda seyirciyle söyleşti.
Kurtlar Vadisi, Eşkiya Dünya gibi kanlı ve sert dizilerinin yönetmenliği yanında ve Bal Kaymak gibi naif, sevgi dolu ve duygulu filmler yapmak istediğini söyleyen Onur Tan sözlerini söyle sürdürdü: 
"Bal Kaymak on yıldır gönlümde taşıdığım bir öykü. Bal Kaymak'ın hikayesinin arka planında Adem ile Havva adında zamanında birbirine sevdalıların yıllar sonra torunlarının zorlamasıyla tekrar bir araya gelmesi anlatılıyor. Bir sevgi hikayesi, sevgiyi yeniden var etme sabrı... Aksi ve inatçı iki ihtiyar olmuş, ama içten içe birbirini hala seven iki ihtiyara rağmen torunlarının o küllenmiş sevgiyi yeşertme mücadelesi... Dedenin evine kaymak, büyükannenin evine de bal girmesi yasak. Büyük baba arıcı, en güzel balları yapıyor. Büyükanne keçi besliyor ve en güzel kaymak da onda... Ama bunlar bir birine sırt döndükleri için bal ile kaymağın birleşiminden doğacak lezzete sırtlarını dönmüş oluyorlar. Küçük kız sabırla birleştirmeyi başarıyor bal ile kaymağı. Türkiye’ye baktığımızda da aynı tabloyu görüyoruz. İnsanlar arasında büyük kutuplaşma var. Güllük gülistanlık yaşamak yerine inatlaşmayı, dalaşmayı tercih ediyoruz. Bal Kaymak da aslında bu kavgalar üzerine kurulu olan ve tatlı tebessümlerle ilerleyen bir film.
Amacım ne bir sanat filmi yapmak, ne de bir gişe filmiydi. Kendi içimden geçenleri beyazperdede görebileceğim bir film çıkarmak istedim. Bal Kaymak, 7’den 70’e herkesin izleyebileceği bir aile filmidir. Günümüzün klişelerini barındırmayan, basit bir çocuk filmi gözükse de içinde sevginin, paylaşmanın, bir arada olmaya emek vermenin çeşnileri var. Karakterlerin duygusallık adına sürekli göz yaşı döktüğü işleri de sevmiyorum. Maalesef oyuncular gözyaşı döksün, gözlerine naneli üründen sürülsün, sonra o gözyaşını slowmotion çekelim kafası hâkim. Sektörde de “Aman, ağlat ki para kazanalım” durumu mevzu bahis. Dolayısıyla aktör başına gelen bütün felaketlere rağmen ne kadar dik ve metanetli durursa, sesini titretmeden başına gelen acıyı kaldırabilirse aslında izleyiciyi o kadar kendine çeker. Bana göre seyircinin asıl istediği de bu. O da kendi hayatında metaneti korumayı ve gerçekle yüzleşmeyi ister. Çünkü hayat çok fazla ağlamamıza müsaade etmiyor. Bu yüzden filmlerimde ya da dizilerimde ağlama sahnesi olsa da hiçbir zaman ajitasyon boyutuna kaçmamış ve hep umuda bağlamışımdır. Bal Kaymak’ta da bu tatta, izleyicinin yıllar sonra bile aklından çıkmayacağı dört beş sahne var."
Bal Kaymak filminin çekimlerinin Makedonya'da masalsı atmosferde yapıldığını sözlerine ekleyen ünlü yönetmen, " O masalsı atmosferin içine tamamen gerçek, doğal ve samimi bir hikâye koydum. Ertem Eğilmez ve onun dönemindeki diğer değerli yönetmenlerin filmlerinde yaptıklarını yapmaya çalıştım. Eşkıya Dünyaya Hükümdar Olmaz’ı çekerken Raci Şaşmaz, Bahadır Özdener'in hayallerini, düşüncelerini alıp bunun üzerinden bir mizansen kuruyorum. O mizansenin de doğal hayatın içinden olmasına dikkat ediyorum. İzleyici de senaristlerin dünyasını kabul ediyor ve sahipleniyor. Bal Kaymak’ta ise hedefim kendimi mutlu etmekti, başardım da...